Mads S. B. Pedersen
Bedre forhold for cyklister og gående
Jeg har fået besked på at cykle mere og gå flere ture. Så det gør jeg, men jeg må desværre sige, at det ofte er med livet som indsat.
Forholdene for cyklister og gående er flere steder så dårlige, at det er er stor risiko forbundet ved de to transportformer.
Fx hører jeg tit om ældre her i København som er faldet på deres daglige gåture, da fliserne flere steder ligger skævt og med kanter der stikker op. Jeg oplever selv og ser ofte mange farlige situationer på cykelstierne, da alt for mange cyklister klumper sig sammen og kører alt for stærkt (specielt de mange ny el-cykler er her et problem).
Vi er derfor nødt til at forbedre forholdene både for cyklister og de gående. At forbedre forholdene for cyklister og gående har stor betydning for både miljøet, folkesundheden og byens livskvalitet. Her er nogle af de vigtigste grunde til, hvorfor det er vigtigt at fremme forholdene for disse trafikanter:
Miljømæssige fordele og mindre CO₂-udledning
Cykler og gangtransport er miljøvenlige transportformer, der ikke udleder CO₂,
partikler eller andre forurenende stoffer. Ved at fremme cykling og gang kan
man mindske brugen af biler og dermed reducere den samlede forurening og
CO₂-udledning. Dette er vigtigt i kampen mod klimaforandringer og for at sikre
renere luft i byerne.
Forbedret folkesundhed og trivsel
At cykle og gå i stedet for at bruge bilen fremmer fysisk aktivitet og kan
dermed forbedre folkesundheden. Regelmæssig motion reducerer risikoen for en
række livsstilssygdomme som hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes og overvægt.
Desuden kan fysisk aktivitet mindske stress og forbedre den mentale trivsel,
hvilket skaber sundere og mere veltilpasse borgere.
Mindre trafik og lavere risiko for trængsel
Cyklister og fodgængere fylder mindre på vejene end biler, hvilket betyder, at
man kan transportere flere mennesker med færre pladsbehov. Ved at prioritere
cykelstier og gangarealer kan man derfor mindske trafikbelastningen og reducere
trængslen på vejene, især i myldretiden.
Øget byliv og attraktive byrum
Gode forhold for cyklister og gående gør byerne mere levende og tiltrækkende.
Mennesker, der bevæger sig til fods eller på cykel, har lettere ved at
interagere med hinanden og med de omkringliggende omgivelser, hvilket skaber et
mere dynamisk byliv. Dette kan gøre byens rum mere behagelige og sociale,
hvilket både beboere og turister vil værdsætte.
Bedre trafiksikkerhed
Ved at forbedre forholdene for cyklister og fodgængere – fx ved at etablere flere
sikre cykelstier og fodgængerfelter – kan man øge trafiksikkerheden og reducere
antallet af ulykker. Separate cykelstier og sikre gangområder kan minimere
risikoen for sammenstød mellem bløde og hårde trafikanter og skabe et tryggere
trafikmiljø.
Støtte til bæredygtig byudvikling
Ved at forbedre infrastrukturen for cyklister og gående understøtter man en
byudvikling, hvor beboerne kan leve tættere på skoler, indkøbsmuligheder og
rekreative områder. Dette kan reducere afhængigheden af biler og skabe en mere
bæredygtig og kompakt bystruktur, hvor de fleste daglige gøremål kan klares
uden behov for motorkøretøjer.
Samlet set kan forbedrede forhold for cyklister og gående skabe en grønnere, sundere og mere sammenhængende by med højere livskvalitet og lavere miljømæssige og økonomiske omkostninger. At prioritere disse transportformer kan også fremme en mere bæredygtig fremtid og gøre byerne mere attraktive for både beboere og besøgende.