Mads S. B. Pedersen
Gratis offentlig transport i Hovedstadsområdet
Vi har i alt for mange år forsøgt at mindske trafikken i København uden nogen effekt. Intet har reelt virket og siden jeg flyttede tilbage til København i 1995, har jeg på egen hånd oplevet, hvordan forholdene kun blevet værre.
Mange tiltage er blevet gjort, men intet har som sagt virket! Jeg går derfor til valg på at gøre offentlig transport gratis i København. Det er ikke noget som kan gøres fra den ene dag til den anden, men jeg mener at fordele ved at gå den vej er mange.
Her har jeg forsøgt at opliste en række fordele;
- Reduceret biltrafik og mindre trængsel
Gratis offentlig transport kan tilskynde flere mennesker til at vælge busser, tog og metro fremfor privatbilisme. Dette vil reducere biltrafikken, hvilket mindsker trængslen og gør byen mere fremkommelig – særligt i myldretiden. Mindre trængsel kan også forbedre livskvaliteten for dem, der stadig har brug for at køre i bil, fx til erhvervsmæssige formål. - Mindre CO₂-udledning og bedre luftkvalitet
Hvis flere vælger offentlig transport, vil det reducere udledningen af CO₂ og andre skadelige partikler fra biler. Dette kan forbedre luftkvaliteten og skabe et sundere bymiljø for beboere og besøgende. På sigt kan lavere udledning også bidrage til at nå klimamål, som København har sat sig.
- Økonomiske besparelser for borgere
Gratis offentlig transport vil kunne reducere transportudgifterne markant for både pendlere og dem, der ofte benytter offentlig transport. Dette kan frigøre penge til andre formål, hvilket kan styrke lokaløkonomien. - Øget tilgængelighed og social lighed
Offentlig transport uden betaling kan sikre, at alle, uanset økonomisk baggrund, har mulighed for at komme rundt i byen. Det kan øge mobiliteten for lavindkomstfamilier og studerende, der måske tidligere har været afhængige af dyre månedskort. Dermed kan gratis offentlig transport fremme social inklusion og gøre det lettere for alle at få adgang til uddannelse, arbejde og fritidsaktiviteter. - Større fokus på bæredygtig byudvikling
Med en stigning i brugen af offentlig transport kan København potentielt planlægge byudvikling, der er centreret omkring stationer og trafikknudepunkter. Dette kan fremme mere kompakte og miljøvenlige bydele, hvor de fleste behov kan dækkes uden en bil. - Forbedret sundhed og livskvalitet
Mindre biltrafik og en bedre luftkvalitet kan føre til sundhedsfordele for byens indbyggere, herunder færre luftvejsproblemer og en lavere risiko for stress og ulykker relateret til biltrafik. Dette kan på længere sigt føre til mindre belastning på sundhedssystemet.
I København står privatbilismen stærkt og derfor står trafikken ofte i stampe i myldretiden. Det er ikke godt for miljøet og det er spild af ressourcer. Den eneste måde hvorved vi kan løse denne udfordring er ved at skabe en bedre offentlig trafik, at udvide den offentlige transport samt at gøre den mere attraktiv at bruge.
Vi skal derfor arbejde for, at:
- gøre den offentlige transport gratis
- stoppe med at reducere den kollektive trafik og i stedet gøre den mere tilgængelig
- all offentlige transportmidler skal kører på enten el eller brint inden næste Kommunalvalg
- der sker en fortsat udvidelse af metroen
- der investeres i flere intelligente trafikale løsninger.