
Mads S. B. Pedersen
Danmarks bedste folkeskole med fokus på læringslyst og inklusion
Igen og igen hører og læser vi om udfordringer i folkeskolen. Eleverne er stressede, pressede og motivationen til læring er udfordret.
Hertil kan man i diverse test og internationale studier læse om, at eleverne klarer sig dårlige end for bare ti år siden og i sammenligninger med lande, vi normalt sammenligner med.
Derfor skal vi have mere fokus læringslyst i undervisningen, da det har indflydelse på både elevernes trivsel og deres faglige udvikling. Når eleverne har lyst til at lære, er de mere engagerede, nysgerrige og villige til at udforske nye emner og udfordringer. Her er nogle centrale grunde til, hvorfor læringslyst er afgørende:

Øget motivation: Læringslyst bidrager til at opbygge en indre motivation, der gør, at eleverne lærer for deres egen skyld og ikke kun for at få gode karakterer eller opfylde ydre forventninger.
Bedre læringsudbytte: Når eleverne er interesserede og nysgerrige, er de mere tilbøjelige til at forstå og huske stoffet bedre. Lysten til at lære stimulerer en dybere læring, hvilket resulterer i bedre og mere varig læring.
Skaber et positivt læringsmiljø: Når undervisningen er designet til at vække læringslyst, skabes der et miljø, hvor det er tilladt at eksperimentere, stille spørgsmål og lave fejl. Dette fremmer en sund læringskultur, hvor eleverne tør tage chancer og arbejde sammen uden frygt for at fejle.
Styrker elevernes selvværd og trivsel: Når eleverne oplever succes og glæde ved at lære, styrkes deres selvværd og tro på egne evner. De får et mere positivt forhold til skolen og læring generelt, hvilket øger deres trivsel.
Forbereder eleverne på fremtidige udfordringer: En positiv indstilling til læring hjælper eleverne med at blive livslange lærende, som er villige til at tilpasse sig og udvikle nye kompetencer i fremtiden. Dette er særligt vigtigt i en tid, hvor teknologiske og samfundsmæssige forandringer kræver, at mennesker kan tilegne sig ny viden og færdigheder gennem hele livet.
I praksis kan læringslyst fremmes ved at bruge varierede undervisningsmetoder, inddrage elevernes interesser, give dem medansvar i læringsprocessen og skabe en tryg atmosfære, hvor de kan eksperimentere og udvikle sig. Ved at styrke læringslysten skaber man grundlaget for, at eleverne bliver mere engagerede, kompetente og motiveret for livslang læring.
Vi skal derfor sætte folkeskolerne fri og understøtte deres vej til at skabe øget læringslyst. For det er lærerne ude i første række, som ved, hvad der skal til for at eleverne opnår øget læringslyst.
Når der er fagligt overskud og lyst til læring, så skaber det overskud til inklusion og nye venskaber på kryds og tværs af sociale skel.